Veszélyhelyzet utáni gazdasági jogszabályok listája és magyarázata

A VESZÉLYHELYZETI JOGALKOTÁS JOGSZABÁLYAI ÉS MAGYARÁZATUK

  • Változásértesítő

    Írja be a régi Pp. azon szakaszának számát, amit "tükrözni" szeretne: (pl. 7)

    Rendelkezés helye az új Pp-ben:

      Ez a rendelkezés az új Pp. egyik szakaszában sem szerepel.

      A régi Pp-ben nem szerepel ilyen számú szakasz.

    84/20222. (III. 5.) Korm. rendelet - a kisbenzinkutaknak a vidéki ellátásbiztonság garantálása érdekében történő támogatásáról

    Állami támogatásban részesülnek a vidéki kisbenzinkutak üzemeltetői

    Állami támogatásban részesülnek a vidéki kisbenzinkutakat üzemeltetők az üzemanyagok hatósági ára miatt elszenvedett veszteségeik kompenzálására. Eszerint az üzemanyagtöltő állomásokat üzemeltetők hiteltörlesztési moratóriumra, adókedvezményekre, bérleti díj fizetési mentességre és átmeneti támogatásra jogosultak. A közlekedési célú üzemanyagot végső felhasználók részére értékesítő jövedéki kiskereskedő mentesül továbbá energiamegtakarítási kötelezettség 25%-ának teljesítésére vonatkozó kötelezettsége alól.
    A Kormány
    az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, figyelemmel a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 51/A. §-ára,
    a 9. § tekintetében az Alaptörvény 53. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a koronavírus- világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvény 2. § (1) bekezdése szerinti országgyűlési felhatalmazás alapján,
    az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
    nyomtatást
    1. §
    (1)
    E § rendelkezéseit az egyes kiemelt társadalmi csoportok, valamint pénzügyi nehézséggel küzdő vállalkozások helyzetének stabilizálását szolgáló átmeneti intézkedésekről szóló 2020. évi CVII. törvény (a továbbiakban: 2020. évi CVII. törvény) szerinti hitelező és a veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: 2021. évi CXXX. törvény) 28. alcíme szerint hatósági áras terméket forgalmazó, üzemszünetet nem hirdető olyan üzemanyagtöltő állomás üzemeltető, amely legfeljebb 50 üzemanyagtöltő állomást működtet, és amelynek az üzemanyag-értékesítésből származó éves nettó árbevétele nem haladta meg a 2021. évben az 50 000 000 000 forintot (a továbbiakban: üzemanyagtöltő állomás üzemeltető) mint adós között fennálló hitel- és kölcsönszerződés, illetve pénzügyi lízingszerződés esetén kell alkalmazni.
    (2)
    Üzemanyagtöltő állomás üzemeltetőnek a hitelező által üzletszerűen nyújtott szerződésből eredő tőke-, kamat-, illetve díjfizetési kötelezettsége, ha ezt az üzemanyagtöltő állomás üzemeltető a hitelezőnél írásban kéri, 2022. december 31. napjáig akként módosul, hogy az üzemanyagtöltő állomás üzemeltető a szerződésből eredő tőke-, kamat-, illetve díjfizetési kötelezettsége teljesítésére hiteltörlesztési moratóriumot vehet igénybe.
    (3)
    A hiteltörlesztési moratóriumra a 2020. évi CVII. törvény 7-9. és 11. §-át az e §-ban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
    (4)
    E § rendelkezései esetén a 2021. évi CXXX. törvény 17. §-át nem kell alkalmazni.
    • Magyarázat

    Állami támogatásban részesülnek a vidéki kisbenzinkutakat üzemeltetők az üzemanyagok hatósági ára miatt elszenvedett veszteségeik kompenzálására. Eszerint az üzemanyagtöltő állomásokat üzemeltetők hiteltörlesztési moratóriumra, adókedvezményekre, bérleti díj fizetési mentességre és átmeneti támogatásra jogosultak. A közlekedési célú üzemanyagot végső felhasználók részére értékesítő jövedéki kiskereskedő mentesül továbbá energiamegtakarítási kötelezettség 25%-ának teljesítésére vonatkozó kötelezettsége alól. 

    2. §
    (1)
    Az üzemanyagtöltő állomás üzemeltető kifizető a szociális hozzájárulási adóról szóló 2018. évi LII. törvény (a továbbiakban: Szocho tv.) alapján fennálló, 2022. év február, március, április, május, június, július, augusztus, szeptember, október, november, december és 2023. év január havi adófizetési kötelezettségét csökkenti a töltőállomáson munkaviszonyban foglalkoztatott - töltőállomásonként legfeljebb négy fő - magánszemély részére juttatott, a Szocho tv. 1. § (1) bekezdése szerint adóalapot képező jövedelem után megállapított szociális hozzájárulási adó.
    (2)
    A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény szerint rehabilitációs hozzájárulás fizetésre kkilencelezett, az 1. § (1) bekezdése szerinti üzemanyagtöltő állomás üzemeltető kifizető a 2022. évben a hozzájárulás-fizetési kkilencelezettség alól mentesül, azzal, hogy a rehabilitációs hozzájárulásra a fizetésre kkilencelezett 2022. évre előleget nem fizet.
    (3)
    Az üzemanyagtöltő állomás üzemeltető, a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló 2012. évi CXLVII. törvény szerinti kisvállalati adóalany a 2022. év február, március, április, május, június, július, augusztus, szeptember, október, november, december és 2023. év január hónapra vonatkozó kisvállalati adókötelezettsége megállapításánál nem tekinti kisvállalati adóalapnak a töltőállomáson munkaviszonyban foglalkozatott, töltőállomásonként legfeljebb 4 fő magánszemély részére jutatott személyi jellegű kifizetések összegét.
    (4)
    Az e §-ban foglalt kedvezmények igénybevételének feltétele, hogy az üzemanyagtöltő állomás üzemeltető kifizető az e rendelet hatálybalépésekor már fennálló munkaszerződés szerinti munkabérfizetési kötelezettségének eleget tesz, és a munkaszerződéseket a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény 64. § (1) bekezdés b) pontja szerinti felmondással nem szünteti meg az e rendelet hatálybalépése és 2023. január 31. közötti időszakban.
    3. §
    A veszélyhelyzetre tekintettel a távhőszolgáltatás versenyképesebbé tételéről szóló 2008. évi LXVII. törvény szabályaitól való eltérésről szóló 816/2021. (XII. 28.) Korm. rendeletet nem kell alkalmazni 2022. évben.
    4. §
    (1)
    A bérbeadó a bérleti díj 2022. március, április, május, június, július, augusztus, szeptember, október, november és december hónapokra eső részét nem követelheti a bérlőtől
    a)
    az állam vagy a helyi önkormányzat, vagy
    b)
    az állam vagy a helyi önkormányzat többségi befolyása alatt álló gazdasági társaság
    (2)
    A bérbeadó
    a)
    az állam vagy a helyi önkormányzat, vagy
    b)
    az állam vagy a helyi önkormányzat többségi befolyása alatt álló gazdasági társaság
    5. §
    (1)
    A 2. § (1)-(3) bekezdése és a 4. § (1) bekezdése szerinti intézkedés az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. cikk (1) bekezdése szerinti állami támogatást tartalmaz. A támogatás az „Állami támogatási intézkedésekre vonatkozó ideiglenes válságkezelési keret a gazdaságnak Oroszország Ukrajna elleni agresszióját követő támogatása céljából” című, 2022/C 131 I/01 számú európai bizottsági közlemény (a továbbiakban: közlemény) 2.1. szakasza szerinti támogatásként (a továbbiakban: átmeneti támogatás) nyújtható az ezen alcím szerinti támogatási programot jóváhagyó európai bizottsági határozat elfogadását követően olyan vállalkozásoknak, amelyek működését a háború gazdasági hatásai hátrányosan érintik. Az érintettségről a vállalkozás a támogatás odaítélését megelőzően nyilatkozik.
    (2)
    Az átmeneti támogatásról támogatási döntés 2022. december 31-ig hozható.
    (3)
    Nem részesülhet támogatásban a közlemény 8-14. pontjában felsorolt jogi aktusokban meghatározott szankciók, valamint a közlemény elfogadását követően az Európai Unió szervei által Oroszország Ukrajna elleni agressziójára tekintettel bevezetett egyéb szankciók hatálya alá tartozó vállalkozás, így különösen nem részesülhet támogatásban a szankciókat bevezető jogi aktusokban kifejezetten megjelölt jogalany, valamint az ilyen jogalany meghatározó befolyása alatt lévő vállalkozás.
    (4)
    Nem nyújtható támogatás a (3) bekezdés szerinti szankciókkal érintett ágazatokban folytatott tevékenységekhez, ha a támogatás veszélyeztetné a szankciók célkitűzéseit.
    (5)
    A támogatásnak nem lehet feltétele az, hogy a kedvezményezett a gazdasági tevékenységét áthelyezze az Európai Gazdasági Térségen belül egy másik országból Magyarország területére.
    (6)
    Az átmeneti támogatás támogatástartalma a közlemény 2.1. szakasza alapján nyújtott egyéb támogatásokkal együtt vállalkozásonként - a vállalkozás kapcsolt vállalkozásait is figyelembe véve - nem haladhatja meg a 500 000 eurónak megfelelő forintösszeget.
    (7)
    Az átmeneti támogatással kapcsolatos minden iratot az odaítélést követő tíz évig meg kell őrizni.
    6. §
    A veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény 41. § (1) bekezdése és a 43. § (2) bekezdése szerinti termékek fogalmazása során az üzemanyagtöltő állomást üzemeltető a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet szerinti motorkerékpár, quad, segédmotoros kerékpár, motoros tricikli és mopedautó, továbbá a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szerinti személygépkocsi, 3,5 tonnát meg nem haladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsi, traktor és mezőgazdasági erőgépek töltését köteles biztosítani.
    7. §
    Az energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. törvény szerinti, a közlekedési célú üzemanyagot végső felhasználók részére értékesítő jövedéki kiskereskedő mentesül a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal 2022. évre vonatkozó határozatában jövedéki kiskereskedőként folytatott értékesítési tevékenysége alapján megállapított energiamegtakarítási kötelezettség 83%-ának teljesítésére vonatkozó kötelezettsége alól.
    8. §
    (1)
    Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
    Kérdés beküldése a jogszakasszal kapcsolatban
    A gomb megnyomásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.
    FELIRATKOZÁS VÁLTOZÁSKÖVETÉSRE

     


    A gomb megnyomásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.