Veszélyhelyzet utáni gazdasági jogszabályok listája és magyarázata

A VESZÉLYHELYZETI JOGALKOTÁS JOGSZABÁLYAI ÉS MAGYARÁZATUK

  • Változásértesítő

    Írja be a régi Pp. azon szakaszának számát, amit "tükrözni" szeretne: (pl. 7)

    Rendelkezés helye az új Pp-ben:

      Ez a rendelkezés az új Pp. egyik szakaszában sem szerepel.

      A régi Pp-ben nem szerepel ilyen számú szakasz.

    22/2023. (I. 31.) Korm. rendelet - a villamosenergetikai beruházások előkészítésével és megvalósításával összefüggő szabályok veszélyhelyzet ideje alatti eltérő alkalmazásáról

    Eltérő szabályok vonatkoznak a nagyberuházásokra

    A villamosenergetikai beruházások előkészítésével és megvalósításával összefüggő szabályok veszélyhelyzet ideje alatti eltérő alkalmazása értelmében az ingatlan tulajdonosa a nagyberuházás megvalósítása érdekében szükséges földmunkával kapcsolatos tevékenységet – a törvényi korlátozásoktól eltérően - tűrni köteles, a beruházást végző az ingatlanára beléphet.
    A Kormány az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, figyelemmel a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény 80. és 81. §-ára, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
    nyomtatást
    1. §
    Az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása és kezelése érdekében veszélyhelyzet kihirdetéséről és egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 424/2022. (X. 28.) Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet ideje alatt a kulturális örökség védelméről szóló 2001. évi LXIV. törvény (a továbbiakban: Kötv.), a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: Vet.), valamint a termőföld védelméről szóló 2007. évi CXXIX. törvény (a továbbiakban: Tfvt.) rendelkezéseit a villamosenergetikai beruházások tekintetében az e rendeletben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
    • Magyarázat

    Rendeletet hirdettek ki a villamosenergetikai beruházások előkészítésével és megvalósításával összefüggő szabályok veszélyhelyzet ideje alatti eltérő alkalmazásáról. Az ingatlan tulajdonosa a nagyberuházás megvalósítása érdekében szükséges földmunkával kapcsolatos tevékenységet – a törvényi korlátozásoktól eltérően - tűrni köteles, a beruházást végző az ingatlanára beléphet.

    2. §
    (1)
    A hatóság a Kötv. 22. § (3) bekezdés a) pontjában foglaltakon túl – jogszabályban meghatározottak szerint – a megelőző feltárás keretében régészeti megfigyelést ír elő a földmunkával érintett terület vonatkozásában abban az esetben is, ha a Vet. szerinti 132 kV-os és annál nagyobb feszültségű vezetékkel vagy berendezéssel összefüggő nagyberuházás megvalósítása érdekében szükséges földmunka kizárólag légvezeték tartóoszlopa alapjának építésére vagy bővítésére irányul. A hatóság e döntésének meghozatala során a nyilvántartási adatok és – ha rendelkezésre áll – az előzetes régészeti dokumentáció adatai, valamint a beruházás régészeti örökségre gyakorolt hatása alapján a védettségi fokozat figyelembevételével jár el.
    (2)
    A Kötv. 23/C. § (1) bekezdésében foglaltaktól eltérően az előzetes régészeti dokumentációt nem kell elkészíteni, ha a nagyberuházás a Vet. szerinti 132 kV-os és annál nagyobb feszültségű vezeték vagy berendezés létesítésére és a megvalósítása érdekében szükséges földmunka kizárólag a légvezeték tartóoszlopának alapépítésére vagy bővítésére irányul.
    (3)
    Ha a Vet. szerinti 132 kV-os és annál nagyobb feszültségű vezetékkel vagy berendezéssel összefüggő nagyberuházásának megvalósítása érdekében szükséges földmunka kizárólag légvezeték tartóoszlopa alapjának építésére vagy bővítésére irányul, a kivitelezés során a földmunkákkal érintett területen régészeti megfigyelést kell biztosítani.
    3. §
    A Vet. 124. § (3) bekezdésében foglaltaktól eltérően
    a)
    az érintett ingatlan tulajdonosa, kezelője vagy használója a hálózati engedélyes 124. § (1) és (2) bekezdése szerinti tevékenységét tűrni köteles,
    b)
    a hálózati engedélyes a 124. § (1) és (2) bekezdésében meghatározott tevékenységek elvégzése céljából a vezetékjoggal érintett ingatlanra beléphet,
    c)
    a hálózati engedélyes a bejutás biztosítása iránt a 137. § (4) bekezdése szerinti nemperes eljárást kezdeményezhet.
    4. §
    Ha a termőföld igénybevétele a tulajdonjog korlátozását lehetővé tevő közérdekű célt szolgál, akkor a Tfvt. 12. § (2) bekezdés g) pontjától eltérően nem kell a tulajdonos, illetve haszonélvezet fennállása esetén a haszonélvező teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt hozzájáruló nyilatkozatát a Tftv. 12. § (2) bekezdése szerinti kérelemhez csatolni. Ilyen esetben a közcélú közmű vagy tartozéka elhelyezését biztosító, a tulajdonjogot korlátozó jog – így különösen vezetékjog vagy szolgalmi jog – alapításáról rendelkező bírósági vagy hatósági határozatot úgy kell tekinteni, mint amelyik a tulajdonos, illetve haszonélvezet fennállása esetén a haszonélvező hozzájáruló nyilatkozatát pótolja.
    5. §
    Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
    Kérdés beküldése a jogszakasszal kapcsolatban
    A gomb megnyomásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.
    FELIRATKOZÁS VÁLTOZÁSKÖVETÉSRE

     


    A gomb megnyomásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat, és önként kifejezetten hozzájárul ahhoz, hogy az abban foglaltaknak megfelelően a Menedzser Praxis Kft. visszavonásig kezelje és tárolja adatait. Hozzájárulása után tiltakozhat személyes adatai kezelése ellen valamint bármikor kérheti adatainak helyesbítését,törlését, korlátozását.