-
Vissza
Változásértesítő
Írja be a régi Pp. azon szakaszának számát, amit "tükrözni" szeretne: (pl. 7)
Rendelkezés helye az új Pp-ben:
Ez a rendelkezés az új Pp. egyik szakaszában sem szerepel.
A régi Pp-ben nem szerepel ilyen számú szakasz.
15/2021. (I. 22.) Korm. rendelet - a veszélyhelyzet ideje alatt a polgármesteri feladatok ellátásának egyes kérdéseiről
A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejűleg ellátatlansága
az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, figyelemmel a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 51/A. §-ára,
az 5. § tekintetében az Alaptörvény 53. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a koronavírus- világjárvány második hulláma elleni védekezésről szóló 2020. évi CIX. törvény 2. § (1) bekezdése szerinti országgyűlési felhatalmazás alapján,
az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

- Magyarázat
Köztudomású, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt a képviselő-testület feladat- és hatásköreit a polgármester gyakorolja. A 15/2021. (I. 22.) Korm. rendelet arra a problémára nyújt megoldást, ha a polgármester és helyettese az alpolgármester feladatainak ellátásában akadályoztatva van, nem kívánja feladatait ellátni vagy tisztségük valamely okból egyidejűleg betöltetlenné válik.
A polgármester tartós akadályoztatása vagy a tisztség betöltetlensége esetén a polgármestert – a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) alapján – az alpolgármester helyettesíti. A rendelet a veszélyhelyzet idejére úgy rendelkezik, hogy ha az alpolgármester tisztsége is megszűnik, a polgármester feladat- és hatásköreit a szervezeti és működési szabályzatban a képviselő-testületi ülés összehívására és vezetésére kijelölt önkormányzati képviselő gyakorolja, amennyiben ezt a feladatot vállalja.
Ha a szervezeti és működési szabályzat nem jelöli ki az ülés összehívására és vezetésére jogosult képviselőt, akkor a kormányhivatal jelöli ki a polgármesteri feladatokat ellátó személyt a képviselő-testület tagjai közül, azzal, hogy a kijelölt személynek vállalnia kell a feladatok ellátását. A képviselőnek a polgármesteri feladtok ellátásának vállalásáról (beleértve a képviselő-testületi feladat- és hatáskörök gyakorlását is) írásban nyilatkoznia kell. A nyilatkozatot meg kell küldeni a képviselő-testület tagjainak, a jegyzőnek, valamint a kormányhivatalnak.
A rendelet az Mötv-től eltérő szabályokat állapít meg a veszélyhelyzet ideje alatt a polgármester illetve az alpolgármester lemondására abban az esetben, ha a polgármesteri – illetve az alpolgármesteri – tisztség tartósan betöltetlen vagy a polgármester – illetve az alpolgármester – feladatainak ellátásában tartósan akadályozva van.
Ilyen esetben a postai vagy elektronikus úton megküldött lemondó nyilatkozatban meg kell jelölni a tisztség megszűnésének időpontját, amely nem lehet későbbi, mint a lemondás kézhezvételétől számított 7. nap. Az írásban történő lemondást a lemondó személynek haladéktalanul meg kell küldenie a választási bizottság, a képviselők, a jegyző és a kormányhivatal részére is. A jegyző a lemondó nyilatkozat kézhezvételét követően haladéktalanul a helyben szokásos módon tájékoztatja a település lakosságát a lemondás tényéről, a tisztség megszűnésének időpontjáról és a polgármester feladat- és hatásköreit gyakorló személyről.
A polgármester feladat- és hatásköreit gyakorló képviselő a társadalmi megbízatású polgármester díjazására és költségtérítésére jogosult. Ha azonban a helyettesített polgármester a tisztségét főállásban látta el, a polgármesteri feladatok ellátója választhat, hogy a társadalmi megbízatású vagy a főállású polgármester díjazására és költségtérítésére tart-e igényt. Ez utóbbi választása esetén a feladatot ellátó képviselőt minden más munkavégzésre irányuló jogviszonyában fizetés nélküli szabadság illeti meg, amelyet köteles igénybe venni.
Bár az Mötv. és a veszélyhelyzet során irányadó további szabályok alapján egyértelmű, hogy a polgármester a veszélyhelyzet idején ellátja a képviselő-testület bizottságainak a feladatait is, a rendelet külön rendelkezik arról, hogy a vagyonnyilatkozatok kezelésére jogosult bizottság feladat- és hatáskörét a polgármester – akadályoztatása esetén az alpolgármester, ennek hiányában a polgármester feladat- és hatásköreit fentiek alapján ellátó képviselő – gyakorolja. Tehát a polgármester ellenőrzi a vagyonnyilatkozatokat, és folytatja le, szükség esetén, a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást is. Így a polgármesternek a vagyonnyilatkozat-tételi határidő lejártát (január 31.) követően el kell végeznie a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos feladatokat, így annak ellenőrzését, hogy a képviselők vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségüknek eleget tettek-e, ha pedig nem, gondoskodnia kell a mulasztás jogkövetkezményeinek foganatosításáról. Az önkormányzati képviselő képviselői jogait nem gyakorolhatja, tiszteletdíjat, természetbeni juttatást, költségtérítést nem kaphat mindaddig, amíg vagyonnyilatkozatát nem nyújtja be [Mötv. 39. § (2) bekezdés].
A rendelet 2021. január 23-án lépett hatályba. Ha a rendelet hatálybalépésekor a polgármesteri tisztség betöltetlen – vagy a polgármester feladatainak ellátásában akadályoztatva volt – és az alpolgármester tisztsége is megszűnt, a rendelet hatálybalépését követő napon a települési önkormányzat jegyzője köteles erről írásban tájékoztatni a polgármester feladat- és hatásköreinek gyakorlására fentiek szerint jogosult képviselőt.